Podstawowe prawa pasażera
1. Prawo do
zmiany planu podróży w przypadku odwołania rejsu lub odmowy wpuszczenia na
pokład wbrew woli pasażera. Pasażer może zdecydować, którą z opcji wybiera:
podróż w najwcześniejszym terminie na warunkach podobnych na jakich miał
wykupiony bilet albo w późniejszym terminie, w zależności od wolnych miejsc w
samolocie, włączając innych przewoźników.
2. Prawo do
zwrotu kosztu biletu w terminie siedmiu dni, jeśli rejs został odwołany,
opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin albo pasażera nie wpuszczono na pokład
samolotu. Jeśli jest to uzasadnione pasażer może żądać zapewnienia lotu
powrotnego do miejsca, z którego rozpoczął podróż.
3. Prawo do
wypłaty pieniężnego odszkodowania w przypadku odwołania i długiego opóźnienia rejsu
(także, gdy pasażer przybędzie do miejsca docelowego trzy godziny lub więcej po
pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu) albo
odmowy wpuszczenia na pokład wbrew woli pasażera. Wysokość odszkodowania zależy
od długości trasy i wynosi od 250EUR do 600EUR. Przewoźnik pomniejszy
odszkodowanie, jeśli zaoferował pasażerom zmianę planu podróży do miejsca
docelowego, a czas przylotu nie przekracza czasu podróży pierwotnie
zarezerwowanego lotu. Przewoźnik nie będzie musiał wypłacić odszkodowania, gdy
poinformował pasażera co najmniej dwa tygodnie przed planowanym terminem
rozpoczęcia podróży i zaoferował połączenie alternatywne. W sytuacji
poinformowania pasażera w czasie poniżej czternastu dni do rozpoczęcia podróży
wypłata odszkodowania zależy od różnic w czasach wylotu/przylotu alternatywnego
połączenia względem planu pierwotnego podróży. W przypadku sytuacji
nadzwyczajnej np. zamknięcia przestrzeni powietrznej, strajku lub warunków
pogodowych nie przysługuje prawo do odszkodowania, ale pozostają prawa do
opieki i do zmiany planu podróży.
Prawo do opieki na lotniskach UE
Jeśli wystąpi jedna z poniższych sytuacji:
- odwołanie lotu,
- odmowa przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera,
- znaczne opóźnienie lotu (zależnie od długości rejsu, tj. po
dwóch godzinach w przypadku lotu
do 1.500km, po trzech godzinach dla lotów: powyżej 1.500km w UE lub 1.500km - 3.500km poza UE, po czterech godzinach dla lotów powyżej 3.500km poza UE), każdy przewoźnik lotniczy (łącznie
z czarterami) jest zobowiązany otoczyć pasażerów opieką tj. BEZPŁATNIE zapewnić wyżywienie
i napoje, dwie rozmowy telefoniczne lub e-maile, zakwaterowanie w hotelu (w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy) wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.
do 1.500km, po trzech godzinach dla lotów: powyżej 1.500km w UE lub 1.500km - 3.500km poza UE, po czterech godzinach dla lotów powyżej 3.500km poza UE), każdy przewoźnik lotniczy (łącznie
z czarterami) jest zobowiązany otoczyć pasażerów opieką tj. BEZPŁATNIE zapewnić wyżywienie
i napoje, dwie rozmowy telefoniczne lub e-maile, zakwaterowanie w hotelu (w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy) wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.
Osobom o ograniczonej możliwości poruszania się, osobom im towarzyszącym oraz
dzieciom podróżującym bez opieki pomoc, o której mowa powyżej, powinna być
udzielona bez zbędnej zwłoki.

W przypadku odwołania lotu, odmowy przyjęcia na pokład oraz opóźnienia lotu co najmniej o dwie godziny przewoźnik jest obowiązany wręczyć każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących minimalnych praw pasażerów w tym prawa do odszkodowania i opieki. Jeśli przewoźnik lotniczy nie dopełni ww. obowiązków pasażer ma prawo do odszkodowania!

W przypadku odwołania lotu, odmowy przyjęcia na pokład oraz opóźnienia lotu co najmniej o dwie godziny przewoźnik jest obowiązany wręczyć każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących minimalnych praw pasażerów w tym prawa do odszkodowania i opieki. Jeśli przewoźnik lotniczy nie dopełni ww. obowiązków pasażer ma prawo do odszkodowania!
Gdy jesteśmy na lotnisku przewoźnik ma obowiązek zapewnić nam opiekę. W przypadku zaoferowania przez linię połączenia alternatywnego
pasażerom przysługują bezpłatne posiłki i napoje w ilościach
adekwatnych do czasu oczekiwania na lotnisku. Linie lotnicze powinny
również umożliwić przeprowadzenie dwóch bezpłatnych rozmów
telefonicznych, wysłanie dwóch faksów lub e-maili. Jeżeli w związku ze
strajkiem podróż przesunęła się co najmniej o jeden dzień, linia
lotnicza musi zapewnić nieodpłatne zakwaterowanie wraz z transportem do
hotelu.
Strajk uznaje się jako tzw. nadzwyczajna okoliczność, której
nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszystkich racjonalnych środków.
W tej sytuacji nie przysługuje prawo do zryczałtowanego odszkodowania (opisane powyżej).
Jeśli jednak pasażer poniósł wymierną szkodę lub przewoźnik nie zapewnił
opieki, można i należy złożyć reklamację! Pasażer znacznie opóźnionego rejsu ma prawo do zryczałtowanego odszkodowania
(od 250 do 600 EUR)
Dwa
wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (ETS) z października
2012 roku oraz lutego 2013 roku potwierdzają prawo pasażera
do ubiegania się o zryczałtowane odszkodowanie (od 250EUR do 600EUR w
zależności od dystansu objętego lotem) w przypadku znacznego opóźnienia.
Pasażerowie
rejsów opóźnionych o trzy lub więcej godzin są uprawnieni do
odszkodowań, podobnie
jak pasażerowie, których loty zostały odwołane. Także pasażerom lotu
łączonego
przysługuje odszkodowanie w sytuacji, gdy ich lot przybywa do miejsca
docelowego z opóźnieniem wynoszącym co najmniej trzy godziny.
ETS orzekł również, że pasażerom, których wierzytelności
zostały zignorowane przez linie lotnicze od 2010 roku, tj. od czasu zaskarżenia
decyzji muszą zostać wypłacone. Decyzja dotyczy opóźnionych rejsów od 2005 roku.
Ponadto ETS jasno stwierdza, że usterka mechaniczna, która
powinna być stwierdzona w ramach rutynowego przeglądu samolotu, nie zwalnia
linii lotniczej od wypłaty odszkodowania. Jedynie warunki meteorologiczne, niepokoje polityczne,
zagrożenie bezpieczeństwa i strajki mające wpływ na działalność przewoźnika
czyli nadzwyczajne okoliczności są podstawą do zwolnienia przewoźnika od
wypłaty odszkodowania (nadal pozostaje jednak obowiązek zapewnienia pasażerom opieki).
Wypłata odszkodowania winna nastąpić w formie pieniężnej. Wyłącznie
za pisemną zgodą pasażera może ona nastąpić w formie vouchera lub innych usług.
Strajk i odwołany rejs
W
sytuacji odwołania rejsu z powodu strajku, linia lotnicza ma obowiązek
skontaktować się z pasażerem niezwłocznie i zaproponować rozwiązanie.
Solidny
przewoźnik organizuje transport zastępczy na porównywalnych warunkach -
rejs inną linią lotniczą. Pasażer ma także prawo zmienić daty podróży na
późniejszą lub całkowicie
zrezygnować z podróży i żądać zwrotu ceny biletu. Zwrot za bilet
powinien nastąpić w ciągu siedmiu dni.
Często
po zakończeniu strajku występują zakłócenia w operacjach lotniczych.
Jednak to nie zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności za wykonanie
usługi przewozu zgodnie z warunkami podanymi w rezerwacji/na bilecie.
Jak radzić sobie z opóźnieniem rejsu?
1. Zarezerwuj poranny rejs. Jeśli Twój samolot jest jednym z
pierwszych, masz większe szanse na dotarcie w porę do miejsca przeznaczenia.
2. Bądź przygotowany! Tablet lub przenośny odtwarzacz DVD
może okazać się bardzo pomocny, gdy wydłuża się czas oczekiwania na lotnisku.
Wykorzystaj ten moment, aby obejrzeć film, poczytać e-booka albo przejrzeć
wiadomości. Jeśli podróżujesz z dziećmi, rozrywki są niezbędne podczas
oczekiwania na wylot. Zatem nie zapomnij o kilku grach i książkach dla nich.
3. Pomyśl także o zabraniu ze sobą dodatkowych przekąsek i
napojów. Ceny na lotniskach potrafią być zawrotne!
4. Spakuj do bagażu podręcznego mały, lekki koc lub wełniany
szal, przyda się podczas drzemki w oczekiwaniu na samolot.
5. Jeśli znajdziesz się w sytuacji, gdy trzeba zmienić rejs
z powodu dużego opóźnienia lub odwołania, spróbuj to zrobić dzwoniąc do centrum
rezerwacji linii lotniczej (warto zatem zapisać ten numer w komórce przed
podróżą). Możesz zaoszczędzisz sporo czasu i szybciej zarezerwować alternatywny
rejs, zamiast stać w kolejce do stanowiska odpraw.
6. I przede wszystkim: staraj się być cierpliwy, dostosuj
się do sytuacji, ale pamiętaj o przysługujących Ci prawach.
Jeśli masz pytanie lub wątpliwość, skontaktuj się z nami. Nie jesteś sam!
A można napisalibyście coś o firmach wspierających pasażerów których lot został odwołany, bardzo opóźniony albo których bagaż zaginął? Jak w takiej sytuacji uzyskać odszkodowanie i czy współpraca ze specami od odszkodowania od linii lotniczych się opłaca? Ja znam tylko tę firmę, może polecicie coś innego https://www.niceflight.pl/.
OdpowiedzUsuńJa bez problemu uzyskałam swoje odszkodowanie lotnicze, lot był dość mocno opóźniony i zrodziło to wiele problemów, ale przynajmniej dostaliśmy zadośćuczynienie
OdpowiedzUsuńLinie lotnicze raczej bez problemu rekompensują takie rzeczy, jednak różnie z takimi rzeczami bywa. Warto trzymać rękę na pulsie.
OdpowiedzUsuńNa pewno ważną kwestią jest to kiedy złożycie wniosek o odszkodowanie. Trzeba wiedzieć, że to też może się przedawnić... Zajrzyjcie sobie na https://do600euro.pl/ile-mam-czasu-na-zlozenie-wniosku-o-odszkodowanie/ po dokładne informacje na ten temat. Trzeba oczywiście znać swoje prawa.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.
OdpowiedzUsuńWydaje mi się, że w takiej sytuacji warto jest zdecydować się na to aby walczyć o jak najwyższe odszkodowanie. W tym celu polecam wam skontaktować się z kancelarią Artura Klimkiewicza https://wieksze-odszkodowanie.pl/sukcesy/ . Na pewno będzie w stanie on wam pomóc i wywalczyć kilkukrotnie wyższe odszkodowanie niż to proponowane przez ubezpieczyciela
OdpowiedzUsuńWszystkie informacje tutaj zgromadzone są bardzo pomocne dla podróżujących
OdpowiedzUsuń