BAGAŻ

Krótki przegląd podstawowych zasad w opłatach bagażowych
  
Poniższe zasady odnoszą się do większości linii lotniczych:
  • unikniesz opłaty, jeśli posiadasz jedynie bagaż, który wniesiesz na pokład samolotu oraz jest on wystarczająco mały i zmieści się pod poprzedzającym fotelem;
  • unikniesz także opłaty, jeśli Twój bagaż podręczny zmieści się na zamykanej półce, umieszczonej w górnej części kabiny pasażerskiej oraz spełnia ustalone przez przewoźnika limity wagi i wielkości;
  • obecnie coraz więcej linii lotniczych pobiera opłaty za bagaż do nadania;
  • opłaty rosną wraz z ilością nadanego bagażu, a także za bagaż, który jest większy lub cięższy ponad limity ustalone przez przewoźnika;
  • linie lotnicze często uzależniają wysokość opłat za bagaż do nadania od długości lotu lub rodzaju zakupionego biletu. Decyduje zasada, im tańszy bilet i krótszy lot, tym bardziej restrykcyjne limity. Posiadacze wybranych kart w programach lojalnościowych mogą liczyć na wyższe limity przewozu bagażu;
  • jeśli podróżujesz w grupie, możesz obniżyć wysokość opłat. Np. dziecko ma także prawo do przewozu bagażu podręcznego;
  • każdy przewoźnik ma własne zasady i opłaty za przewóz bagażu. Sprawdź te warunki, zanim wybierzesz linię lotniczą i kupisz bilet!
  • bądź przygotowany na poniesienie dodatkowych opłat w ostatniej chwili. Mimo Twoich najlepszych starań, może okazać się na lotnisku, że trzeba zapłacić opłatę bagażowąJeśli jednak uważasz, że zostałeś niesłusznie obciążony, zachowaj wszystkie dokumenty, w tym rachunki, i wystąp o zwrot w późniejszym czasie. Jeżeli uważasz, że Twoje prawa zostały naruszone i nie otrzymałeś zwrotu pieniędzy, możesz złożyć skargę.   

Jak spakować bagaż?

Co wolno przewozić w bagażu, a czego nie? Informacje znajdziesz tutaj.
Pomocne wskazówki dotyczące pakowania bagażu znajdziesz tutaj.

Podpowiadamy, jakie masz prawa przy reklamacji dotyczącej bagażu

  • linia lotnicza nie może uzależniać swojej odpowiedzialności za uszkodzenie bagażu podręcznego od zgłoszenia tego faktu obsłudze na pokładzie samolotu,
  • jeśli po wylądowaniu stwierdziłeś na lotnisku, że zaginął Twój bagaż rejestrowany udaj się do punktu informacyjnego (Lost & Found), wypełnij formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report) i zachowaj jego kopię. Możesz wystąpić do przewoźnika o zwrot poniesionych kosztów, związanych z zakupem środków pierwszej potrzeby,
  • jeżeli Twój bagaż został uszkodzony, przewoźnik nie może odmówić przyjęcia reklamacji uzasadniając, że reklamację dotyczącą bagażu rejestrowanego można złożyć wyłącznie bezpośrednio po przylocie do portu lotniczego. Pamiętaj jednak, aby złożyć reklamację w terminie 7 dni od chwili odebrania bagażu (w przypadku bagażu opóźnionego – w ciągu 21 dni), 
  • linia lotnicza nie może uzależniać uznania reklamacji za uszkodzony bagaż od stwierdzenia tego uszkodzenia przez niezależnego eksperta – osobę trzecią,
  • przewoźnik, który zgubił lub zniszczył bagaż nie może ograniczać się wyłącznie do zakupu nowej walizki. Możesz także żądać wypłaty odszkodowania!
  • za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 5500 PLN). Obowiązek udowodnienia poniesionej szkody spoczywa na konsumencie. W razie zagubienia bagażu, trudno jest oszacować pełną wartość utraconych przedmiotów, dlatego warto jest załączyć do reklamacji posiadane rachunki. Sposobem na udokumentowanie zawartości bagażu może być również zrobienie jego zdjęć przed wylotem i dokładnej listy spakowanych przedmiotów. Jednak pamiętaj, że przewoźnicy w warunkach przewozu, wyłączają swoją odpowiedzialność za cenne rzeczy wkładane do bagażu. Dlatego przed zakupem biletu należy zapoznać się z treścią ogólnych warunków umowy, a przed wylotem zapytać przewoźnika o możliwość zabezpieczenia wartościowych przedmiotów. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz