OPÓŹNIONY / ODWOŁANY REJS

Podstawowe prawa pasażera


1. Prawo do zmiany planu podróży w przypadku odwołania rejsu lub odmowy wpuszczenia na pokład wbrew woli pasażera. Pasażer może zdecydować, którą z opcji wybiera: podróż w najwcześniejszym terminie na warunkach podobnych na jakich miał wykupiony bilet albo w późniejszym terminie, w zależności od wolnych miejsc w samolocie, włączając innych przewoźników.

2. Prawo do zwrotu kosztu biletu w terminie siedmiu dni, jeśli rejs został odwołany, opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin albo pasażera nie wpuszczono na pokład samolotu. Jeśli jest to uzasadnione pasażer może żądać zapewnienia lotu powrotnego do miejsca, z którego rozpoczął podróż.

3. Prawo do wypłaty pieniężnego odszkodowania w przypadku odwołania i długiego opóźnienia rejsu (także, gdy pasażer przybędzie do miejsca docelowego trzy godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu) albo odmowy wpuszczenia na pokład wbrew woli pasażera. Wysokość odszkodowania zależy od długości trasy i wynosi od 250EUR do 600EUR. Przewoźnik pomniejszy odszkodowanie, jeśli zaoferował pasażerom zmianę planu podróży do miejsca docelowego, a czas przylotu nie przekracza czasu podróży pierwotnie zarezerwowanego lotu. Przewoźnik nie będzie musiał wypłacić odszkodowania, gdy poinformował pasażera co najmniej dwa tygodnie przed planowanym terminem rozpoczęcia podróży i zaoferował połączenie alternatywne. W sytuacji poinformowania pasażera w czasie poniżej czternastu dni do rozpoczęcia podróży wypłata odszkodowania zależy od różnic w czasach wylotu/przylotu alternatywnego połączenia względem planu pierwotnego podróży. W przypadku sytuacji nadzwyczajnej np. zamknięcia przestrzeni powietrznej, strajku lub warunków pogodowych nie przysługuje prawo do odszkodowania, ale pozostają prawa do opieki i do zmiany planu podróży.


Prawo do opieki na lotniskach UE

Jeśli wystąpi jedna z poniższych sytuacji:
- odwołanie lotu,
- odmowa przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera,
- znaczne opóźnienie lotu (zależnie od długości rejsu, tj. po dwóch godzinach w przypadku lotu
do 1.500km, po trzech godzinach dla lotów: powyżej 1.500km w UE lub 1.500km - 3.500km poza UE, po czterech godzinach dla lotów powyżej 3.500km poza UE), każdy przewoźnik lotniczy (łącznie
z czarterami) jest zobowiązany otoczyć pasażerów opieką tj. BEZPŁATNIE zapewnić wyżywienie
i napoje, dwie rozmowy telefoniczne lub e-maile, zakwaterowanie w hotelu (w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy) wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.
Osobom o ograniczonej możliwości poruszania się, osobom im towarzyszącym oraz dzieciom podróżującym bez opieki pomoc, o której mowa powyżej, powinna być udzielona bez zbędnej zwłoki.

W przypadku odwołania lotu, odmowy przyjęcia na pokład oraz opóźnienia lotu co najmniej o dwie godziny przewoźnik jest obowiązany wręczyć każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących minimalnych praw pasażerów w tym prawa do odszkodowania i opieki.

Jeśli przewoźnik lotniczy nie dopełni ww. obowiązków pasażer ma prawo do odszkodowania!



Pasażer znacznie opóźnionego rejsu ma prawo do zryczałtowanego odszkodowania (od 250 do 600 EUR)

Dwa wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (ETS) z października 2012 roku oraz lutego 2013 roku potwierdzają prawo pasażera do ubiegania się o zryczałtowane odszkodowanie (od 250EUR do 600EUR w zależności od dystansu objętego lotem) w przypadku znacznego opóźnienia. Pasażerowie rejsów opóźnionych o trzy lub więcej godzin są uprawnieni do odszkodowań, podobnie jak pasażerowie, których loty zostały odwołane. Także pasażerom lotu łączonego przysługuje odszkodowanie w sytuacji, gdy ich lot przybywa do miejsca docelowego z opóźnieniem wynoszącym co najmniej trzy godziny.

ETS orzekł również, że pasażerom, których wierzytelności zostały zignorowane przez linie lotnicze od 2010 roku, tj. od czasu zaskarżenia decyzji muszą zostać wypłacone. Decyzja dotyczy opóźnionych rejsów od 2005 roku.

Ponadto ETS jasno stwierdza, że usterka mechaniczna, która powinna być stwierdzona w ramach rutynowego przeglądu samolotu, nie zwalnia linii lotniczej od wypłaty odszkodowania. Jedynie warunki meteorologiczne, niepokoje polityczne, zagrożenie bezpieczeństwa i strajki mające wpływ na działalność przewoźnika czyli nadzwyczajne okoliczności są podstawą do zwolnienia przewoźnika od wypłaty odszkodowania (nadal pozostaje jednak obowiązek zapewnienia pasażerom opieki).

Wypłata odszkodowania winna nastąpić w formie pieniężnej. Wyłącznie za pisemną zgodą pasażera może ona nastąpić w formie vouchera lub innych usług.


Strajk i odwołany rejs

W sytuacji odwołania rejsu z powodu strajku, linia lotnicza ma obowiązek skontaktować się z pasażerem niezwłocznie i zaproponować rozwiązanie. Solidny przewoźnik organizuje transport zastępczy na porównywalnych warunkach - rejs inną linią lotniczą. Pasażer ma także prawo zmienić daty podróży na późniejszą lub całkowicie zrezygnować z podróży i żądać zwrotu ceny biletu. Zwrot za bilet powinien nastąpić w ciągu siedmiu dni.

Gdy jesteśmy na lotnisku przewoźnik ma obowiązek zapewnić nam opiekę. W przypadku zaoferowania przez linię połączenia alternatywnego pasażerom przysługują bezpłatne posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania na lotnisku. Linie lotnicze powinny również umożliwić przeprowadzenie dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych, wysłanie dwóch faksów lub e-maili. Jeżeli w związku ze strajkiem podróż przesunęła się co najmniej o jeden dzień, linia lotnicza musi zapewnić nieodpłatne zakwaterowanie wraz z transportem do hotelu.

Strajk uznaje się jako tzw. nadzwyczajna okoliczność, której nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszystkich racjonalnych środków. W tej sytuacji nie przysługuje prawo do zryczałtowanego odszkodowania (opisane powyżej). Jeśli jednak pasażer poniósł wymierną szkodę lub przewoźnik nie zapewnił opieki, można i należy złożyć reklamację! 

Często po zakończeniu strajku występują zakłócenia w operacjach lotniczych. Jednak to nie zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności za wykonanie usługi przewozu zgodnie z warunkami podanymi w rezerwacji/na bilecie. 

Jak radzić sobie z opóźnieniem rejsu?

1. Zarezerwuj poranny rejs. Jeśli Twój samolot jest jednym z pierwszych, masz większe szanse na dotarcie w porę do miejsca przeznaczenia.
 
2. Bądź przygotowany! Tablet lub przenośny odtwarzacz DVD może okazać się bardzo pomocny, gdy wydłuża się czas oczekiwania na lotnisku. Wykorzystaj ten moment, aby obejrzeć film, poczytać e-booka albo przejrzeć wiadomości. Jeśli podróżujesz z dziećmi, rozrywki są niezbędne podczas oczekiwania na wylot. Zatem nie zapomnij o kilku grach i książkach dla nich.
3. Pomyśl także o zabraniu ze sobą dodatkowych przekąsek i napojów. Ceny na lotniskach potrafią być zawrotne!
4. Spakuj do bagażu podręcznego mały, lekki koc lub wełniany szal, przyda się podczas drzemki w oczekiwaniu na samolot.
5. Jeśli znajdziesz się w sytuacji, gdy trzeba zmienić rejs z powodu dużego opóźnienia lub odwołania, spróbuj to zrobić dzwoniąc do centrum rezerwacji linii lotniczej (warto zatem zapisać ten numer w komórce przed podróżą). Możesz zaoszczędzisz sporo czasu i szybciej zarezerwować alternatywny rejs, zamiast stać w kolejce do stanowiska odpraw.
6. I przede wszystkim: staraj się być cierpliwy, dostosuj się do sytuacji, ale pamiętaj o przysługujących Ci prawach.

Jeśli masz pytanie lub wątpliwość, skontaktuj się z nami. Nie jesteś sam!

1 komentarz:

  1. A można napisalibyście coś o firmach wspierających pasażerów których lot został odwołany, bardzo opóźniony albo których bagaż zaginął? Jak w takiej sytuacji uzyskać odszkodowanie i czy współpraca ze specami od odszkodowania od linii lotniczych się opłaca? Ja znam tylko tę firmę, może polecicie coś innego https://www.niceflight.pl/.

    OdpowiedzUsuń