Drodzy Założyciele, Darczyńcy i Sympatycy
Stowarzyszenia Przyjazne Latanie,
dziękujemy za zaufanie i wsparcie jakie okazaliście naszej nowo
powstałej organizacji (pierwszej w Polsce organizacji
konsumenckiej w podróżach lotniczych) w ciągu całego 2013 roku.
W kilku słowach
poniżej podsumowanie tego co zrobiliśmy i osiągnęliśmy w
pierwszym (niepełnym) roku działalności.
1. Prowadzimy stały monitoring usług lotniczych i zmian w prawie
(wnioski do Urzędu Lotnictwa Cywilnego: 22 marca, 19 kwietnia,
30 października; UOKiK: 30 grudnia). Uruchomiliśmy i
nagłośniliśmy przez media petycję w
internecie (3 września) w obronie
praw pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej. W
odpowiedzi na proponowane, niekorzystne zmiany trzech przepisów
- praw pasażerów w regulacji KE 261/2004. Mobilizacja, po
nawiązaniu współpracy i przystąpieniu do Europejskiej Federacji
Pasażerów - EPF
(ponad 30 organizacji konsumenckich), skutkuje poparciem
postulatów przez eurodeputowanych Komisji ds Transportu i
Turystyki podczas głosowania w Brukseli 17 grudnia (37 spośród
40 posłów głosowało za rozszerzeniem praw pasażerów, w tym za
wnioskami przedstawionymi w petycji stowarzyszenia).
2. Podjęliśmy działania (wraz z Europejskim Centrum
Konsumenckim) na rzecz rozwiązywania sporów pasażerów z liniami
lotniczymi w Polsce poprzez mediację/arbitraż.
Projekt ma merytoryczne wsparcie Komisji Europejskiej oraz
prawne w postaci wprowadzanej dyrektywy ADR (Alternatywne
Rozwiązywanie Sporów) we wszystkich krajach UE. Jesteśmy liderem
projektu pozasądowego rozwiązywania sporów poprzez platformę
internetową, co ułatwi pasażerom korzystanie z ich praw oraz
skróci czas i obniży koszty ponoszone przez pasażerów, linie
lotnicze oraz urzędy nadzorujące. Monitoring tego procesu przez
stowarzyszenie zwiększy przejrzystość egzekwowania praw i
poprawią się relacje pomiędzy stronami. Ze względu na nasze
dotychczasowe zaangażowanie zostaliśmy zaproszeni przez Prezes
UOKiK (2 grudnia) do udziału w pracach i procesie implementacji
dyrektywy ADR w Polsce.
3. Ponadto edukujemy społeczeństwo w temacie praw pasażerów w
internecie, mediach społecznościowych, prowadzimy działania
bezpośrednie np. jako partner Europejskiego Dnia Pasażera (28
czerwca), projekt "Przyjazne Biuro Podróży" ze Zrzeszeniem
Agentów IATA.
Życzymy pomyślnego Nowego Roku i serdecznie zapraszamy do
członkostwa oraz wspierania naszego stowarzyszenia w 2014 roku. Dzięki Wam możemy osiągnąć więcej!
Zarząd
Stowarzyszenia Praw Pasażerów "Przyjazne Latanie"
Zarząd
Stowarzyszenia Praw Pasażerów "Przyjazne Latanie"