Projekt przepisów przegłosowany dziś przez Parlament Europejski pozwoliłby pasażerom łatwiej uzyskać rekompensatę za opóźnienia lub
pozostawienie ich samym sobie, a linie lotnicze otrzymałyby jasne
wytyczne, jak obsługiwać skargi. "Prawa dla pasażerów linii lotniczych dotyczą, w praktyce, każdego
obywatela UE. Jest to historia walki Dawida z Goliatem, ponieważ tylko
2% pasażerów otrzymuje rekompensatę po złożeniu skargi na linię
lotniczą." powiedział Georges Bach poseł odpowiedzialny za sprawozdanie. Poniżej najważniejsze zmiany, służące lepszej ochronie konsumentów i egzekwowaniu praw pasażerów.
Jeśli loty są opóźnione, informacje o zmianach powinny
zostać przedstawione pasażerom nie później niż 30 minut po planowanym
czasie odlotu.
Pasażerowie, którzy posiadają bilet na lot powrotny, będą
mieli prawo do skorzystania z niego, nawet, jeśli bilet do miejsca
przeznaczenia nie został wykorzystany.
Bagaż
Informacje o ilości dozwolonego bagażu powinny być jasno
przedstawione, we wczesnych etapach procedury rezerwacji biletu. Wolny
od opłat bagaż podręczny powinien zawierać okrycie, torebkę oraz jedną
torbę z rzeczami zakupionymi na lotnisku
Skargi
Brak odpowiedzi linii lotniczej na skargę w przeciągu 2
miesięcy, oznaczałoby akceptację roszczeń. Linie lotnicze używające
argumentu "nadzwyczajnych okoliczności", aby nie płacić rekompensat,
będą musiały przedstawić pasażerowi dokładne wyjaśnienie na piśmie.
Projekt zawiera wyczerpującą listę okoliczności, które mogą być uznane
za "nadzwyczajne", włączając w to: zamieszki, nieprzewidziane strajki,
czy obecność ptaków.
W przypadku długotrwałych nadzwyczajnych okoliczności,
takich jak popioły wulkaniczne w powietrzu, w 2010 roku,
odpowiedzialność linii lotniczych za opłaty związane z zakwaterowaniem
pasażerów, będzie ograniczona do 5 nocy
Bankructwa
Aby zapewnić, że pasażerowie nie zostaną pozostawieni
sami sobie w przypadku bankructwa linii lotniczej, Parlament wprowadził
wymóg posiadania przez przewoźników funduszu gwarancyjnego lub
ubezpieczenia na tę okoliczność.
Lepsza kontrola stosowania przepisów
Właściwe organy krajowe powinny zostać wyposażone w
kompetencje, które umożliwią im nakładanie kar na przewoźników,
naruszających prawa pasażerów oraz ocenę raportów składanych przez linie
lotnicze, na temat i pomocy udzielonej pasażerom, w przypadku opóźnień,
czy odwołanych lotów.
Kolejne kroki
Głosowanie potwierdziło stanowisko Parlamentu
Europejskiego w pierwszym czytaniu. Zgodnie z procedurą współdecyzji,
Rada może przyjąć pozycję Parlamentu, lub przedstawić własne stanowisko,
do dalszych rozmów z Parlamentem.
Źródło: Komunikat Prasowy PE
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz