piątek, 21 sierpnia 2015

Zwykła usterka techniczna a odszkodowanie za opóźniony/odwołany lot - koniec zwodzenia pasażerów?

Od 2014 roku prowadzimy monitoring reklamacji pasażerskich, zatem wiemy jak i co linie odpowiadają pasażerom (jeśli pasażer ma szczęście otrzymać odpowiedź, gdyż obecna luka w prawie tego nie gwarantuje!). Najczęstszym powodem odmowy wypłaty odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot jest powołanie się przez linię na usterkę techniczną. Pomimo wielu wyroków sądowych w Polsce i Europie, które w takich sytuacjach zobowiązują linie do wypłaty odszkodowań, praktyka unikania odpowiedzialności jest nadal powszechna. Ten proceder utrudnia pasażerom w całej Unii Europejskiej dochodzenie swoich praw. W końcu, jako pierwszy, zainteresował się tym brytyjski urząd lotnictwa (CAA), który 21 marca br. w opublikowanym raporcie CAA wymienił z nazwy kilka linii lotniczych, uchylających się od wypłaty odszkodowań pasażerom. Pod wpływem groźby sankcji prawnych ze strony CAA, po kilku miesiącach linie lotnicze zgodziły się zmienić swoje procedury. W komunikacie CAA z 19 sierpnia czytamy, że każda z linii potwierdziła gotowość wypłaty odszkodowań pasażerom za zakłócenia w podróży, które są spowodowane wystąpieniem zwykłej usterki technicznej. To konkretna deklaracja, jednak czy to już koniec zwodzenia pasażerów w tej kwestii? Jeśli odpowiedzialne za przestrzeganie praw pasażerów urzędu nadzoru w pozostałych krajach UE wezmą przykład z CAA, to tak faktycznie może się stać. Zatem stawiamy pytanie: jakie działania podejmie polski Urząd Lotnictwa Cywilnego w sprawie powoływania się przez linie lotnicze na usterki techniczne?

1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawe informacje, przyznam szczerze, że nie miałam pojęcia o tym.

    OdpowiedzUsuń