wtorek, 31 grudnia 2013

Podsumowanie 2013 roku

Drodzy Założyciele, Darczyńcy i Sympatycy Stowarzyszenia Przyjazne Latanie,

dziękujemy za zaufanie i wsparcie jakie okazaliście naszej nowo powstałej organizacji (pierwszej w Polsce organizacji konsumenckiej w podróżach lotniczych) w ciągu całego 2013 roku. W kilku słowach poniżej podsumowanie tego co zrobiliśmy i osiągnęliśmy w pierwszym (niepełnym) roku działalności.

1. Prowadzimy stały monitoring usług lotniczych i zmian w prawie (wnioski do Urzędu Lotnictwa Cywilnego: 22 marca, 19 kwietnia, 30 października; UOKiK: 30 grudnia). Uruchomiliśmy i nagłośniliśmy przez media petycję w internecie (3 września) w obronie praw pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej. W odpowiedzi na proponowane, niekorzystne zmiany trzech przepisów - praw pasażerów w regulacji KE 261/2004. Mobilizacja, po nawiązaniu współpracy i przystąpieniu do Europejskiej Federacji Pasażerów - EPF (ponad 30 organizacji konsumenckich), skutkuje poparciem postulatów przez eurodeputowanych Komisji ds Transportu i Turystyki podczas głosowania w Brukseli 17 grudnia (37 spośród 40 posłów głosowało za rozszerzeniem praw pasażerów, w tym za wnioskami przedstawionymi w petycji stowarzyszenia).

2. Podjęliśmy działania (wraz z Europejskim Centrum Konsumenckim) na rzecz rozwiązywania sporów pasażerów z liniami lotniczymi w Polsce poprzez mediację/arbitraż. Projekt ma merytoryczne wsparcie Komisji Europejskiej oraz prawne w postaci wprowadzanej dyrektywy ADR (Alternatywne Rozwiązywanie Sporów) we wszystkich krajach UE. Jesteśmy liderem projektu pozasądowego rozwiązywania sporów poprzez platformę internetową, co ułatwi pasażerom korzystanie z ich praw oraz skróci czas i obniży koszty ponoszone przez pasażerów, linie lotnicze oraz urzędy nadzorujące. Monitoring tego procesu przez stowarzyszenie zwiększy przejrzystość egzekwowania praw i poprawią się relacje pomiędzy stronami. Ze względu na nasze dotychczasowe zaangażowanie zostaliśmy zaproszeni przez Prezes UOKiK (2 grudnia) do udziału w pracach i procesie implementacji dyrektywy ADR w Polsce.

3. Ponadto edukujemy społeczeństwo w temacie praw pasażerów w internecie, mediach społecznościowych, prowadzimy działania bezpośrednie np. jako partner Europejskiego Dnia Pasażera (28 czerwca), projekt "Przyjazne Biuro Podróży" ze Zrzeszeniem Agentów IATA.

Życzymy pomyślnego Nowego Roku i serdecznie zapraszamy do członkostwa oraz wspierania naszego stowarzyszenia w 2014 roku. Dzięki Wam możemy osiągnąć więcej!

Zarząd
Stowarzyszenia Praw Pasażerów "Przyjazne Latanie"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz